DE FIRE ESSENSIALITETER

Om musikkteori og erfaringsbevissthet 



Musikkanalyse har lenge vært preget av en vestlig forestilling om at teoretisk kunnskap er nærmest sannheten. Vi vet at musikk potensielt har mulighet til å treffe mennesker på et dypt plan. Når vi får gåsehud er dette et tegn på at vi har kommet i kontakt med noe essensielt ved musikken. Det er noe som har trukket oss bort fra det planlagte, det kontrollerte og vi får kontakt med vår egen sårbarhet og dødelighet.

Filosofen Martin Heidegger var en filosof som kunne forklare hvordan kunsten har en potensiell evne til å trekke mennesket inn i en ny sensitivitet for livet selv. Han bruker slik verket som en prisme for menneskets væren. Fenomenologiens grunnprinsipper kan være en fantastisk brobygger mellom musikkteori og musikalsk praksis.

På denne musikkforelesningen skal vi gjøre nettopp dette! Vi skal analysere W. A. Mozarts symfoni nr 40 både harmonisk og men også fra et fenomenologisk perspektiv. Med musikalsk fenomenologi undersøker vi musikkens universelle fenomener som tid, retning, spenning og avspenning. Alt som også handler om det å leve og som gir dyp kontakt med vår væren.

I studietiden ved L Escola de Musica de Barcelona i 1994 - 1996 traff jeg dirigenten Jordi Mora som ble min lærer i kammermusikk. Han introduserte meg til en fenomenologisk forståelsesmodell av musikk oppsummert i “fire ting man kan finne i musikk som man også kan finne i oss selv som menneske”. Han hadde selv studert med den rumenske dirigenten Sergiú Celibidache. Dette ble et skjellsettende møte og jeg har brukt mye tid på å studere denne tilnærmingen til musikk. Tilnærmingen er i høy grad interessant fra en utøvers perspektiv.


Varighet: fra 2 timer

.
Interpretation Seminar with Guest Professor Jordi Mora Grieg Academy of Music, Bergen,
14th -18th of October 2013

Jordi Mora og jeg i 1994