Lytting 2.0 Lyttelosforedrag

LYTTING 2.0

Her er en oversikt over ulike foredrag som er gjort tidligere:

Crashkurs i symfonisk lytting
Vil du på symfonikonsert, men synes terskelen er litt høy? Når Annabel har loset deg gjennom en symfoni, vil du bli fortrolig med klassisk musikk på et helt annet vis enn tidligere. Vi manøvrerer ut fra enkle, grunnleggende prinsipper som gjør at selv den mest utrente lytter kan henge med. Foredraget er morsomt, interessant og krever ingen forkunnskaper. Vi lytter til Wolfgang Amadeus Mozart: Symfoni nr 40 i g moll.
Foredraget har blant annet vært holdt i regi av Bergen Filharmoniske Orkester i 2020


Ludvig van Beethoven: Klaverkonsert nr 5 Ess dur opus 73 «Keiserkonserten»

Beethovens kanskje mest spilte klaverkonsert er et spennende verk! Det byr på mange utfordringer for pianisten. Hva skiller en fremførelse fra en annen? Annabel gir en enkel innføring i fortolkningens a-b-c.
Foredraget har blant annet vært holdt i regi av Bergen Filharmoniske Orkester i 2019

Ludvig van Beethoven: Symfoni nr 3 i Ess dur opus 55 «Eroica»
Denne symfonien skapte revolusjon i musikklivet da den ble fremført første gang i 1804. Beethovens mange musikalske ideer fikk både publikum og komponistkolleger til å gispe. Hva var disse nye ideene og virker de like sterkt på oss som lyttere i dag? Som lyttelos følger Annabel oss gjennom symfoniens indre, pulserende livsløp.
Foredraget har blant annet vært holdt i regi av Bergen Filharmoniske Orkester i 2019

Ludvig van Beethoven: Symfoni nr 5 i c moll opus 55 «Skjebnesymfonien»
 «Skjebnesymfonien» får mer å by på enn bare det berømte «tatatata» motivet! Her gjennomlytter vi og reflekterer over musikkens dramaturgi og indre forløp og oppdager at ALT henger sammen– i musikken og i oss som lyttere!
Foredraget har blant annet vært holdt i regi av Bergen Filharmoniske Orkester i 2019

RETRO GRIEG
Edvard Grieg: Pianokonsert i a moll opus 16 «Amollkonserten»
Vi lytter oss tilbake til noen av de første innspillingene som er gjort av denne konserten. Dette handler om å tune inn øret og høre forskjellene i nyansene.
Foredraget har blant annet vært holdt i regi av Bergen Filharmoniske Orkester i 2019

IKKE BARE PLING- PLONG
Med utgangspunkt i Thomas Adés’ «Living Toys» fra 1993 forsøker vi å komme på innsiden av samtidsmusikken og spør: hva skal vi egentlig høre etter?  Jeg oppfordrer dere: IKKE lytt til denne musikken på forhånd! IKKE les deg opp på verkomtaler eller komponist før du kommer! I stedet ber vi dere stille komplett uforberedt! Blanco! La oss foreta en reise inn i det ukjente – SAMMEN – slik at vi blir utfordret på noe annet enn å kjenne igjen eller få bekreftet noe vi allerede vet. Vi skal nærme oss musikken, ikke for å lære noe om den eller forstå den, men å undersøke ulike måter å lytte til musikk på. Kanskje vi kan få dette verket til å flytte på noen grenser i oss?
Foredraget har blant annet vært holdt i regi av BIT 20 Ensemble i 2019

BALLADE I G MOLL
Hvorfor låter pianoet flatt og fargeløst i det ene øyeblikket, mens det synger og er fullt av farger i det neste? Her skal vi gi en enkel innføring i pianospillets hemmeligheter og oppdage og utforske kvaliteter som klang, teknikk og personlighet.  Jeg vil at de som kommer til lyttekursene, selv skal finne ut hva som er viktig for dem når de lytter til musikk, hva de liker og hvorfor.

Guaita er selv pianist og vil dele noen av sine perspektiver som utøver med kursdeltagerne: – Som pianist leter jeg aldri etter en fasit på hvordan verker skal spilles, jeg tester og smaker. Det finnes ingen klar fasit på hva som er godt pianospill, men underveis skal vi stille noen essensielle spørsmål.– Under foredraget lytter vi til Edvard Griegs «Ballade» opus 24. Jeg skal spille selv og vi skal lytte til ulike innspillinger helt tilbake fra 1913. Hvordan har idealene for pianospill endret seg? Det er kjempegøy og faktisk ganske enkelt å høre forskjell, når vi sammenligner samme, korte parti framført av ulike pianister, mener Guaita.
Foredraget har vært holdt på KODE og Edvard Grieg International Piano Competition og for ungdommer på videregående skoler i 2016.

Bli en operaelsker du også!
Vil du også bli en operaelsker? Eller ønsker du bare en ny og annerledes opplevelse av Mozarts musikk? Bli med lyttelosen inn i Mozarts opera «La Clemenza di Tito» (Titus’ nåde) fra 1791.

Opera kan være morsomt, spennende og opprivende. Opera kan få den mest hardbarka rocker til å både gråte og le og få ståpels. Men ikke alle kjenner det slik. Noen kjeder seg og sovner. Men frykt ikke. Nå kan du bli med og plukke operaen fra hverandre, oppdage de små detaljene i musikken og få tak på de lange linjene. Kanskje vil Mozart snike seg under huden på oss? Eller er det vi som sniker oss under huden på Mozart? Slik at vi blir dus med ham… Wolfgang, liksom. Foredraget er morsomt, interessant og krever ingen forkunnskaper.
Foredraget har blant annet vært holdt i regi av Bergen Nasjonale Opera i 2020

Publikums tilbakemeldinger:

Tilgjengelig for de interesserte er bøker og nettsider om musikkhistorie, musikkestetikk, teori og satslære. Da oppleves det ekstra eksepsjonelt – og takknemlig – hvordan Annabel tar oss med inn i komposisjonens kraft og virkemidler med et helt annet utbytte! Også tidligere mer eller mindre intuitive reaksjoner blir forankret og gir en større mot til å lytte, gjenkjenne og forstå i takt med sinnets og kroppens fornemmelser. Begrep som struktur blir levendegjort på en forbausende tilgjengelig måte! Hennes lyttestrategi treffer perfekt i kombinasjon med å sammenligne forskjellige innspillinger av samme verk. Med utgangspunkt i enkle stikkord, som også er sentrale for litteratur- og billedanalyse, åpner Annabel en ny verden for mange av oss. Å kunne få manøvrere seg ut fra enkle, grunnleggende prinsipper for å gripe det mangfoldige og komplekse også i musikk, var en liten åpenbaring! Annabel engasjerer da også sterkt og stiller de rette spørsmålene!
(Liv Astrid Høgvold, publikum)

Lyttelos gir både lyttevante og nysgjerrige startere innenfor klassisk musikk en engasjerende og morsom innføring med et profesjonelt blikk på hvordan et musikkstykke er bygget opp, lag for lag. Jeg var på Annabel og Beethoven mandag og fikk nye impulser til jeg skulle høre Beethovens 5 klaverkonsert i Grieghallen torsdag. Hun brukte eksempler fra tre svært ulike innspillinger på hvor ulikt det kan gjøres innenfor Beethovens rammer. Jeg gleder meg til Annabels fortsettelsekurs. Takk!
(Svein Knutsen, publikum)