Barnets blikk

,

Hvordan fortoner musikk seg fra innsiden?

Lars Kolstad og Annabel Guaita forbereder lytteverkstedet «En dag i énstrøken E’s liv» som avholdes første gang lørdag 5. januar på Bergen Offentlige Bibliotek.

Klassisk musikk har lett for å bli noe man må kunne noe om for å forstå. Slik kunnskap blir ikke det sentrale på dette verkstedet, men vi tror likevel barna kommer til å lære mye. Virkelig dyp læring handler om å erfare og føle på kroppen og i sitt eget liv at dette handlet til syvende og sist om en selv. Musikken må gjøres personlig relevant. Det er også grunntanken i Lyttelos. Vi ønsker å tilnærme oss det å lytte til klassisk musikk uten å måtte gå innom musikkfaglige begreper.

                                                               Med alle sanser åpne
Det er ikke første gangen Annabel og Lars jobber sammen om barn og musikk. Våren 2017 arrangerte de ”Knekk Sæverudkoden” der de vandret i naturen på Siljustøl sammen med en skokk barn. Her tråkket de opp de samme stiene som komponisten selv hadde gått da han komponerte. De begynte og sluttet ved komponistens eget flygel i storstuen. Etter en oppdagelsesferd i det fri – med alle sanser åpne, ble sirkelen sluttet da de kom tilbake til utgangspunktet. Da hadde de gjennomlevd en prosess som kunne minne om komponistens egen.

En annen gang inviterte de til Trolltromming i Troldsalen, der Annabel ved flygelet fikk hjelp av Lars og en flokk barn og foreldre på trommer og rytmeinstrumenter. Sammen lagde de sin versjon av «I Dovregubbens hall».

Annabel og Lars øver hjemme i kjelleren på Råtun. Der har Annabel arbeidsværelset sitt og flygelet sitt. Lars har for anledningen tatt med fire klangbjeller. Ønsket om å komme på innsiden av musikken og bedre forstå komponistens prosess med tonene, er utgangspunktet også for dette lytteverkstedet. Her har intervjuet hverandre om samarbeidet:

Barnets blikk

– Lars er en musikalsk bakgårdskatt med masse erfaring fra samspill med barn, men uten klassisk musikkutdannelse, sier Annabel. Det er derfor lett for ham å innta ’the beginners mind’ – barnets blikk. Dette betyr den nysgjerrige og undrende lytteren. Det er befriende for meg, som er rimelig tungt klassisk skolert. Jeg trenger å finne tilbake til umiddelbarheten i mitt forhold til musikk, i både språket rundt musikk, men også i måten å spille og lytte på.

Den klassiske musikken kan fortone seg som ferdigtygd og bundet av sine rammer, spesielt for en musiker som Lars som er vant til å improvisere musikk. Annabel ønsker at Lars skal vekke til live de tonene hun spiller. Hun lar ham snakke med dem og for dem. Sammen følger de deres reise og deres utvikling gjennom musikken.

Musikken vi spiller er et kjent pianostykke av Edvard Grieg. I dette lytteverkstedet kommer vi til å møte fire av tonene og følge deres vandring gjennom dette stykket. E’ -en er hovedpersonen. Kanskje er de som fire venner? Hvordan fortoner i så fall dette vennskapet seg? Når det gjelder tonene i et musikkstykke er det alltid relasjonen mellom dem som er interessant. Hvilke typer har vi med å gjøre her? Hvem er sjefete? Hvem er den utforskende typen? Hvem er den som holder seg mest i bakgrunnen men som er tøffest når det gjelder. Til forskjell fra mennesker så har tonene ingen følelse i seg selv, men får en følelse i møte med de andre tonene i pianoet.

Stykket utvikler seg. De fire tonene blir modigere. De får utforske litt mer av verden, og når de kommer tilbake til de hjemlige traktene, vet de at det finnes noe mer der ute. Vår venn – den enstrøkne E begynner å spørre; er jeg bundet til å være her resten av livet?

 

Som i en drøm?
Så kommer en ny del. En dans.– Her kommer de Grieg’ske budeier, sier Annabel. –
– Vent litt, – hvordan kan vi få frem at musikk er tidløst, spør Lars. Vi kan ikke identifisere oss med budeier og nasjonalromantikk. Vi lever i et flerkulturelt samfunn. Budeier blir en nasjonalromantisk sjablong. Hvilke assosiasjoner folk fikk på Griegs tid er ikke de samme assosiasjonene som folk får på vår egen tid. Er det budeier så blir det nostalgisk, tilbakeskuende. Musikken må være der vi er, her og nå. Budeier er tidsbegrenset. Budeier er å fremmedgjøre musikken.

– Er det kanskje en dagdrøm da, spør Annabel. Det er jo pianissimo (veldig svakt) og langt, langt borte. Moll blir til dur her. Lars skyter inn: Kanskje moll er som en selvpåført «lidelse» – som her med ett blir «kastet» av? At dur alltid ligger bak som en mulighet, akkurat som at himmelen alltid er blå bak skyene..? – Ja, for slik er det jo egentlig også på pianoet – hvis vi skal gå ut fra resonansen i overtonerekken, istemmer Annabel.– Ja, men det er ikke sikkert det er nødvendig å si det til barna, sier Lars. Det er først og fremst vår voksenkunnskap.

Det vi egentlig forsøker på her er å fange musikkens essens og ikle den kjøtt og blod. Det er som om vi tar fatt i musikkens indre og lar den innta skikkelser vi kan relatere oss til, sier Lars. Denne musikalske vandringen kan derfor speile noe grunnleggende og menneskelig.

Det blir spennende å møte barna. Hvilke tilbakemeldinger barna kommer med, kan vi ikke forutse. – Dette er en viktig øvelse for meg som klassisk musiker, sier Annabel. Hvordan de vil møte våre fire tonevenner er helt uforutsigbart. Kanskje samtalen vil ta en helt annen vending? Det vet vi ikke. Barn er uredde og ærlige og spontane. Og det er det uforutsigbare og spontane vi også er ute etter i dette verkstedet. Der det ikke ikke vil være mulig å høre eller føle feil.

FAKTABOKS
Lars Kolstad,
også kjent som Trommelars, reiser rundt med bilen full av trommer og inviterer store og små til samspill under mottoet «Trom som du er». Ved siden av er han høgskolelektor i musikkpedagogikk ved Høgskolen på Vestlandet.
Annabel Guaita er pianist og musikkformidler. Under konseptnavnet Lyttelos holder hun konsertforedrag der hun formidler klassisk musikk på helt nye måter – slik at publikum får mer ut av lytteopplevelsen. Hun har turnert for den kulturelle skolesekken med formidling av klassisk musikk til barn og unge i mange år. Hun har også vært formidlingsleder på Griegs komponisthjem Troldhaugen, Bulls hjem Lysøen og Sæveruds hjem Siljustøl. Her holdt hun foredrag for barn, voksne og turister fra alle verdensdeler om de verdenskjente, norske komponistenes musikk.

Spilles:

En dag i énstrøken E’s liv – Lytteverksted for barn

Lørdag 5. januar 2019 kl. 12.00-13.00
Bergen Offentlige Bibliotek
Lytteverksted for barn (7-11 år)

Lørdag 30. mars 2019 kl. 12.00-13.00
Bergen Offentlige Bibliotek
Lytteverksted for ungdom (12-16 år)

Arrangementene er gratis og generøst støttet av Bergen Kommunes tilskuddsordning “Åpne dører”

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *